日独経済日記

日独間の架け橋となることを目指しています

20220629 過去最悪を記録したドイツ消費者センチメント(GfK)について

昨日GfKから発表された7月のドイツ消費者センチメントが▲27.4と調査開始以来の過去最低を記録しました。

Konsumklima sinkt auf neues Rekordtief (gfk.com)

構成3要素である景気見通し、所得見通し、購入意欲とも悪化しており、内容が悪いことは間違いありませんし、毎月約2000人という十分大きな母数を対象にしているしっかりとした調査であることも確かです。

しかし(あくまで私見ですが)、このGfKは個人消費とは全く相関がないので、このグラフを見て、ドイツ経済がコロナ以上のマイナス成長に陥るかも知れないと早とちりするのは絶対にやめた方がいいと思います。

あくまで「戦争、インフレ、コロナ再発と過去にない悪いニュースが重なりすぎて気持ちとしては過去最悪に暗くなっている」、「過去最悪の8%インフレを心底悲しんでいる」ということであり、だからといって「生活に必要なお金まで過去最高水準で切り詰めている」ということではないと思われるからです。

 

>The GfK Consumer Climate Indicator in Germany declined to a fresh record low of -27.4 heading into July of 2022 from an upwardly revised -26.2 in June, and compared to market forecasts of -27.7. All main sub-indexes suffered losses, with the increase in cost living weighing heavily and as consumers continue to see a significant risk of the German economy slipping into recession. The economic expectations gauge fell to -11.7 from -9.3; income expectations went down to -33.5 vs -23.7, the lowest value in almost 20 years; and the propensity to buy dropped to -13.7 from -11.1. " The ongoing war in Ukraine and disrupted supply chains are causing energy and food prices in particular to explode and making the consumer climate more gloomy than ever," Rolf Bürkl, GfK consumer expert said. source: GfK Group

 

<ご参考:ドイツ個人消費